Intervjuserie om tifo, del 2, Mjällby

Här kommer del 2 i vår intervjuserie om tifo, med David Berggren från Mjällby TIFO.

1. VAD ÄR OCH VAD BETYDER TIFO FÖR DIG?
Tifo för mig är en unik kulturyttring som kan engagera allt från den mest aktiva supportern till den som nyligen funnit kärleken till sitt lag. Det krävs inte att du är ett grafiskt geni eller har medfödda talanger i kreativt skapande – alla är välkomna in i gemenskapen. Att skapa läktarkonst och hyllningar till sitt lag tillsammans med människor med olika bakgrund är en resa i sig. Det handlar om allt från nytänkande och idéskapande till handskisser och penseldrag. Även om det är resultatet av arbetet som i slutändan uppmärksammas av gemene åskådare så handlar tifokulturen för mig mer om processen dit, och sättet det engagerar människor på. En person som kanske aldrig har färglagt en målarbok kan plötsligt stå i en gråkall lagerlokal och måla en stor OH-flagga till en kommande match.

2. HUR BLEV DET ATT DU BÖRJADE ENGAGERA DIG I TIFO-VERKSAMHETEN?
Mitt tifo-intresse väcktes ganska tidigt i min supporterresa. Från dess att Mjällby TIFO bildades 2012 tog det inte många månader innan jag då som 13-åring, tillsammans med en jämnårig kompis, fick vara med och skapa mitt första tifo. Det som låg grund för att ta steget då, förutom min kärlek för Mjällby AIF, var nog att jag redan i de tidiga tonåren fann ett intresse av att formge, tänka kreativt och skapa saker. Sedan handlade det såklart redan då om gemenskapen och den nästan adrenalinliknande kicken av att visa upp något stort och läckert på Strandvallens läktare. Enormt mycket har hänt och utvecklats under dessa tio åren och det har varit galet spännande att ha fått vara med på hela resan.

3. HUR SER DU PÅ UTVECKLINGEN AV TIFO I SVERIGE OCH ÖVRIGA EUROPA?
Det är minst sagt fascinerande att se hur tifokulturen tar framsteg efter framsteg för varje år som går, framför allt i Sverige som går att följa på nära håll. Trots att vi som skapar tifon i olika lag står på olika sidor fotbollsplanen går det inte att sluta förundras över de koreografier som levereras på våra svenska läktare. Och det som är mest spännande är hur kulturen mer och mer breder ut sig bland de mindre klubbarna. Känslan är att alla tifogrupper pressar varandra att skapa nya fräcka idéer och utföranden och att det på så sätt höjer nivån generellt i landet. Tittar man istället ut i Europa är det samma sak där – kulturen bara växer. De senaste åren har vi fått se allt från 3D-tifon i Schweiz till österrikiska, välutförda tifon i fler än 10 steg. Det är på en sådan nivå att jag tror att till och med engelsmännen börjar snegla med avundsjuka ögon på den tifokulturen som de själva valt att inte anamma.

4. VAD VILL DU TIPSA OM TILL NÅGON SOM VILL ENGAGERA SIG MER I TIFO MEN INTE VET I VILKEN ÄNDE DE SKA BÖRJA I?
Att ta steget in i en grupp med människor som man kanske inte är bekant med eller har någon relation med kan vara svårt. För vissa kan det till och med kännas som en omöjlighet. Jag tror däremot att jag talar för alla tifogrupper när jag säger att alla, verkligen alla, är välkomna att hjälpa till. Håll utkik på sociala medier, fråga aktiva supportrar, skicka ett meddelande. Som tidigare nämnt behöver du inga som helst förkunskaper eller talanger, ditt medverkande kommer garanterat vara en viktig och välkomnande resurs för en tifogrupp som jämt och ständigt söker efter människor som vill hjälpa till för att man ska mäkta med att skapa alla planerade tifon till specifika matcher.

5. VILKET ÄR DIN FÖRENINGS BÄSTA TIFO ENLIGT DIG OCH VARFÖR?
Det finns några favoriter, men jag kan inte låta bli att nämna årets jubileumstifo för Sillastrybarna som bredde ut sig över hela långsidan i totalt 350 kvadratmeter tyg. En av vår hittills största och mest detaljerade OH kompletterades med två mindre OH-flaggor, en frontbanderoll och flaggor på läktaren. Den stora detaljerade OH-flaggan symboliserade på olika sätt supporterföreningens historia och hängivenhet till Mjällby AIF. En påminnelse om att vår låga för laget fortfarande brinner efter 30 år – kanske nu mer än någonsin.

Jag har också en fascination till tifon på bortaplan och tycker det ger en extra krydda. Vi hade en stor, välmålad banderoll som anspelade på en klassisk Mjällbylåt, kombinerat med flaggor och rök, borta mot Helsingborg i augusti. Får jag säga ett bortatifo också så väljer jag nog den.